(Munka alatt, utolsó módosítás: 2025.02.08.)
A projekttel két célom volt, egyrészről Országh Antal korát
megelőző és mindmáig nem ismert készítésmódú fotográfiai
eljárásának megismerése, másrészről régebbi szakmai akcióimhoz
hasonlóan egy olyan módszer alkalmazása, valószínűleg elsőként
Magyarországon, amit a világban már évek óta használnak.
Nevezetesen fotóműtárgy technikatörténeti elemzésekor nemcsak (a
gyakran szakszerűtlen) írásos forrásokra hagyatkozni, hanem magán
a tárgyon reáltudományos, műszeres vizsgálatokat is végezni a
tények megismerése érdekében.
Előzmények
Országh Antal 1821-ben született Máramarosszigeten, az 1840-es
években történelmet tanult Pesten az egyetemen, miután családja
nem tudta fizetni a költségeket 1841-ben katonának állt. Az
1848-as szabadságharc idején császári és királyi
hadapródként szolgált Itáliában, de az itáliai forradalom hatására
– több magyar társával együtt – átszökött az olasz
egységekhez. 1849-ben Velence kapitulációja után Törökországba
menekült, majd 1850-ben már Párizsból írt levelet. 1
Tehetséges rajzoló volt és írással, újságírással, műfordítással is
foglalkozott. Folyamatos anyagi nehézségei enyhítésére sok más
dologgal is próbálkozott. Több magyar újságba is írt párizsi
tudósításokat ezekben későbbi fotográfiai tevékenységéről is
találhatók adatok.
Fényképezni az 1855-ben, a Párizsba látogató Simonyi Antal
(1820-1892) mérnök, festő, fényképésztől tanult, aki egy
fényképészeti találmányával nyert érmet Párizsban. 2 Ezt írja erről: „Ugyanis
mióta lángeszü barátomtól hazai müvészeink egyik legjelesebb
tagjától, Pesten lakó Simonyi Antal mérnök és festésztől a
fényirászatot megtanultam, alig bizonyitám be pár csekély
arczképpel, hogy a papirfényirászatot értem, azonnal az akkor
keletkező vászonphotographiára 3 forditám minden gondomat.” 4 Ennek a
„vászonphotográphiának”, a pannotípiának aztán ihlető szerepe volt
a későbbiekben kidolgozott eljárásánál.
A találmánya jelentőségének, létrejötte körülményeinek
megértéséhez a korabeli fototechnikai helyzet áttekintése
szükséges. 1855-ben tehát, mikor Országh fényképezni kezdett az
uralkodó technika az 1851-ben feltalált kollódiumos nedves eljárás5 mint felvételi és az
1850-ben feltalált albuminpapír 6 mint ennek másoló/pozitív anyaga volt. A
kollódiumos eljárás kétféle módon volt használatos, mint
negatív-pozitív eljárás és mint közvetlenül a felvételi anyagon
pozitív képet adó, 1 példányos, direkt pozitív eljárás.7 Ezek a metódusok
kb. 30 évig, az 1880-as évekig voltak dominánsak. Egyidejűleg még
(bár csökkenő mértékben) használatban voltak a korábbi eljárások a
dagerrotípia 8 (1839-) és
a talbotípia 9 (1841-)
egyes változatai is, sőt bizonyos célokra alternatívát is
jelentettek az uralkodó metódusokhoz képest.
Az ekkori eljárásokkal készült képek tartóssága sok problémát
okozott, a dagerrotípia sötétre oxidálódott ha a védőcsomagolása
valamiért nem volt megfelelő, a papírképek (albumin és a
talbotípiánál sópapír) pedig többek között a bennük lévő finom
eloszlású fotolitikus ezüst nagy felülete és csekély tömege miatt
ki voltak téve az összes károsító hatásnak emiatt elhalványodtak,
elszíneződtek. A hordozóként használt papír savasodása és a
felragasztásához használt anyagok is károsító hatásúak lehettek.
André Adolphe Eugčne Disdéri (1819-1889) 1854-es találmánya, a
vizitkártya formátum, amihez hasonló képeket Országh is készített
a vékony papíron lévő fényképek kartonra ragasztott formában való
tálalását jelentette. A képezüst védelme érdekében aranyszínezést
alkalmaztak, de ennek technikája a korai időszakban nem
eredményezett kellő tartósító hatást.
A probléma súlyát mutatja, hogy 1855 tavaszán a londoni
Photographic Society (a későbbi Royal Photographic Society) egy
bizottságot hozott létre („Fading Comittee”) Roger Fenton
elnöklésével a probléma megoldási lehetőségeinek vizsgálatára.
(Bár Fenton március 8-tól, június 26-ig a Krimben volt,
azért a bizottság tudósai dolgoztak.) Albert herceg, Viktória
királynő férje, aki fotógyűjtő is volt, s így érdekelt a dologban
50 fontot adott a költségeikre, ami akkor szép summának számított.
E bizottság jelentése 1855 novemberében jelent meg10 Más szakemberek is
publikáltak ekkor a témáról, a Fading Comittee kémikus tagja T. F.
Hardwich, a francia Alphonse Davanne és Jules Girard, stb.
A korai időkben általában savas, (sel d'or néven emlegetett)
aranyszínezőt használtak a fixírrel keverve, és ez olyan bomlási
folyamatokat indukált a nátrium-tioszulfátban, ami szinte
kimoshatatlan kénszármazékokat eredményezett, ráadásul az
albuminpapírból amúgy is nehéz volt kimosni a
vegyszermaradványokat, ezek aztán sikeresen ellensúlyozták az
ilyen aranyszínezés amúgy sem kellő intenzitású konzerváló
hatását. A jobb módszer, az első alkálikus aranyszínező ugyancsak
1855-ben született meg, James Waterhouse találmánya, ezt a fixír
előtt és nem benne alkalmazták és több aranyat választott ki az
ezüstszemcse felületén, jobban segítve a kép megmaradását.
A találmány születése
Visszatérve Országhoz, ismét 1856. november 20-i keltezésű
leveléből idéznék 11
„Engem a collodionnak vászonvitele véghetlen meglepett. Igaz
ugyan, hogy a cliché, vagyis anyalap, a typüveg oda van, de
legalább az egyetlen arczkép, mit az ember róla von, tökéletes.
Sok fejtörésembe, sok szájamtól elvont garasba kerűlt nekem, mig
teljes lelkiismerettel elmondhatám, hogy a fényirászat e nemében
Párisban senki sem vetélkedhetik velem, még mesterem sem. De ez
nem volt elég. A collodion viaszos vászonra vitele még mindig
sántitott az által, hogy akár nedves akár száraz állapotában
kénytelen volt az ember a képet kénkősavanyos vizbe mártani, hogy
a collodionhártya az üvegtől elváljék. E savany a rajz legfinomabb
ezüstporát, mely az árnyalatok átmeneti folyását képezé,
nagyobbrészt lerágta, ha még oly gyönge volt is a savany adag,
nagyon gyönge pedig nem lehetett; különben a kép, a hártya le nem
vált. – Innen az következett, hogy meg kelle vallani, miszerint az
üvegen maradt kép: az üvegfényirat, sok
kal szebb, sokkal szirmosabb mint a vászon, bármi fehér legyen is
a vásznon a kép, s bármi híven megőrzöttek a félszinek. – Sokat
búsultam, hogy e szép rajz most már arra van kárhoztatva, hogy
üvegen maradjon. Mindenféle merényleteket tettem, Porczellán,
papiron, guttaperchán, puszpángfán, szarún, közönséges csonton,
elefánt-csonton, semmi sem elégített ki, mig végre azon ötletre
jöttem: egyenesen vulkanizált mézgalapon dolgozni üveg helyett. Ez
egyszerre sikerűlt, s a nélkül hogy üveget használtam volna,
mézgalapomon a leggyönyörübb,legszendébb arczkép jött létre.
Természetesen positiv – (mint már mondám, a negativet végkép
félretevém, kivéve ha sokszorozni kell). „
„Lefordítva” a régies nyelven írt szöveget, megragadta a
fantáziáját a pannotípia eljárás azon része, hogy a képet hordozó
kollódiumréteget a már kész, nedves kollódiumos eljárással készült
üvegnegatívról transzferálni lehet egy másik hordozóra. Itt fekete
viaszosvászonra, ahol a kép megfordul és noha negatív, pozitívnek
látszik, mert a fényérte és előhívás után sötét -- képezüstöt
tartalmazó -- részei világosabb színűek a vászon feketéjénél. (4.
ábra)
A leírásból az derül ki, hogy ekkor még csak kísérletezik a
jövendő módszerével, bár a papírhordozó is szerepel a kísérletek
között, de végül a kaucsuk mellett dönt, viszont a műtermeiben
készített vizitkártya formátumú képek papírhordozósak. Ami
érdekes, hogy ebben a szövegben már a műterme címét adja meg: 18
rue de l’Odéon, tehát lehet, hogy már van is műterme.
További érdekesség, hogy itt már a negatívról készült pozitív
kollódiumképekről is ír, melyeket fehér alapra kell áthelyeznie.
A kísérleti periódus leírása azért is fontos mert egy nagyon
hasonló eljárást, ami ellentétben az Országhéval elég jól
dokumentált, egy kortársa Albert Moitessier (1833-1889) francia
tudós is kifejlesztett, ezt taglaló műve: La photographie
appliquée aux recherches micrographiques címmel azonban csak
1866-ban jelent meg, (bár már 1857-es adat is van róla12 13) mikor Országh már évek
óta gyakorolta eljárását. További különbség, hogy míg Országh
portréfényképészeti célra fejlesztette ki a metódust, Moitessier
mikrofotográfiai célra. Valószínűleg egyik módszer sem volt
szabadalmaztatva, bár Országh később szabadalmaztatta a módszere
továbbfejlesztett változatát 1865-ben. Lehetséges, hogy a
fototechnika történetben gyakran előforduló módon, hogy több
feltaláló is azonos korban, hasonló módszerekkel kísérletezett,
így itt is ez történhetett. Másrészről az Országh féle módszer
hiányzó szakirodalmi forrásait némiképpen pótolja a Moitessier
féle leírás.
1856-ban tehát már valószínűleg csak a megfelelő hordozó
megtalálása volt hátra. 1857. február 2-i dátumú írásában14 már ez van:
„De most van még egy más egészen új módja a fényiratnak. Azonban a
collodionnak nem barna viaszos vászonra, hanem hófehér porczelán-,
vagyis visite-kártyapapirra vitele. Ez a negativ anyalapnak sötét
szobában az ablakon hagyott egyetlen nyilásába illesztésével, s
annak ujjonti lefényirása által megy véghez. Eszközei tizszer
jutányosabbak, mint az eddigi rendszer, eredménye pedig tündéri. –
Merényleteim oly jól sikerültek, hogy örömemben csaknem beteg
levék.”
A módszer tehát elkészült. Az ablakra helyezett kollódiumos
negatívot egy hasonló kollódiumos nedves eljárásos üvegnegatívra
lefényképezi (5. ábra)15,
kidolgozza és az így kapott pozitív kép
kollódium rétegét az üvegéről leválasztva az úgynevezett
porcelánpapírra helyezi át. A porcelánpapír egy a műnyomóhoz
hasonló mázolt papír, felületén valamilyen kötőanyagban fehér
pigment van, így eltakarja a papír színét és felületét, ami ettől
fényes és nagyon fehér lesz.
Az Országh által használt változatban zselatin kötőanyagban
bárium-szulfát van szuszpendálva, vagyis összetétele megegyezik a
több mint egy évtizeddel később bevezetett baritrétegével, (erről
majd még később a műszeres vizsgálatoknál). Ha a fentebb vázolt
tartóssági problémák szempontjából nézzük, ezáltal a hordozópapír
és annak ragasztása kémiailag elválasztásra kerül a képrétegtől
így ebből az irányból izolálva van valamennyire a kémiai károsító
hatásoktól. A kép (nagyon) fehér alapszíne és fényes felülete is
ennek a rétegnek a segítségével volt elérhető.
A pozitívanyag, amit használ úgynevezett előhívóanyag (ez a
kimásolóanyagoktól16 való
megkülönböztetést szolgáló szakszó) ellentétben a korban használt
kimásolóanyagokkal, így a kép nem a fragilis fotolitikus ezüstből
áll, hanem az előhívás során keletkező filamentáris ezüstből, ami
lényegesen robusztusabb szemcséket jelent, amelyek ennélfogva
ellenállóbbak is, ráadásul miként a vizsgálataink
mutatták aranyszínezést is alkalmazott a tartósításukra.
A fekete fehér fényképek színe alapesetben a szemcseszerkezetüktől
függ, ha finom szemcséjűek úgy melegebb, sárgásabb tónusúak, ha
nagyobb szemcsézetűek, akkor hidegebb tónusúak, ennek köszönhető,
hogy a „porcelán papírképek”, ahogy Országh eljárását hívják
fekete-fehérek és nem barnás színűek, mint az albuminpapír
például.
A negatívról pozitív készítés ebben a korban általában
másolókeretben történt, a negatív és pozitív anyagot képoldalukkal
egymáshoz szorítva kitették a napfényre, ezért a pozitívkép mindig
ugyanakkora lehetett csak mint a negatív. Bár az 1860-as években
már használtak napfénynagyítókat is speciális esetben, az
érzéketlen kimásolópapírra ez hosszú expozíciót és speciális
feltételeket igényelt.
Országh módszerénél alapesetben is optikai eszközzel készült a
pozitív kép, így annak mérete nem függött a negatívétól és a jóval
érzékenyebb előhivó fotóanyag miatt rövidebb expozíciót igényelt.
Az utóbbi két része a metódusnak jóval később, több mint 50
év múlva, a XX. század második évtizede táján lett része az
általános fényképészeti gyakorlatnak, így ennyivel előzte meg a
korát.
Országh1862-ben kegyelmet kapott és 1863-ban, műtermet nyitott
Magyarországon is Pesten, a Kerepesi út 3. alatt. A műterem rövid
időn belül megszűnt gazdasági okokból és Országh visszament
Párizsba.
Úgy tűnik a pesti műteremben más beszállítóktól vásárolta az
alapanyagokat így a „barit” rétegben ólomfehér 17 adalék is volt, ami
idővel, a levegőben lévő kénes gázok hatására elszíneződik ezért
az itt készült képeknél a fehér részeken idővel sötét fátyol
keletkezik.
Magyarországi időszakának fejleménye, hogy részvénytársaság
alakult vállalkozásának finanszírozása céljából, a porcelán
papírkép technikájának népszerűsítésére és ennek kapcsán más
műtermek is használni kezdték az eljárást.18 19
Párizsban tovább folytatja a kísérletezést, a kollódiumos réteg
áthelyezési technikáját másféle hordozókra is kiterjeszti, ennek
leírását már 1858-ban is megjelenteti egy bibliográfia szerint
(sajnos nem sikerült hozzáférnem a kiadványhoz) 20 ezt a találmányát már
szabadalmaztatja is 1865-ben 15 évre. Valószínűleg anyagilag is
jobban állt ekkor, ez ugyanis 500 frankba került, ami egy elég
jelentős összeg volt anno.
A Huszt váráról készített albumában számos (igazi) porcelán
hordozóra készült képe is van, ez vélhetőleg a továbbfejlesztett
módszerével készült, de most nem volt mód ezeken műszeres
vizsgálatot végeznünk. Érdekes közreműködése volt Orbán Balázs, A
Székelyföld leírása, Pest, 1868-1873. című művénél, ahol a
kötethez készített fényképek alapján készített fametszeteket
(többekkel egyetemben), mivel a korabeli nyomdatechnika csak ilyen
módon tudta megjeleníteni ezeket a képeket.
Nincs adatom arról, hogy későbbi élete során végrehajtott e újabb
fejlesztéseket az eljárásán, valamikor az 1870-es évek környékén a
párizsi műhelyének sikerei is végetérhettek, hazajött és
elkezdődött egy egyre szegényebb korszaka, amikor vegyesebb
dolgokból igyekezett megélni. Bár a fotográfiát elsősorban amúgy
is főképp megélhetési kérdésnek tekintette, inkább képzőművésznek
és írodalmárnak tartotta magát.
Technikatörténeti szempontból a porcelán papírkép eljárás piacának
az albuminpapírt felváltó „emulziós” kimásolópapírok21 különösen a
kollódiumos kötőanyagú celloidin megjelenése vethetett véget.
(1867-től már gyártották, jóllehet később terjedt el a
használata.) Nem kellett már házilag előállítani, érzékenyíteni,
bonyolult műveleteket végezni ezekkel a pozitívanyagokkal,
gyárilag előállított késztermékek voltak, már baritréteget is
tartalmaztak és jóval tartósabbak is voltak a kezdeti
kimásolóanyagoknál. Képük barnás volt, nem fekete-fehér mint
Országhé, így jobban illeszkedtek a fényképektől akkoriban
megszokott megjelenéshez és ugyanazokkal az eszközökkel,
metódusokkal dolgozhattak ezekkel mint például az albuminpapírral,
csak gyorsabban és egyszerűbben. Bár az Országh féle megoldás
technikai előnyeinek többi részei csak a XIX./XX. századforduló
táján az előhivópapírként működő zselatinos fotópapír révén váltak
elérhetővé, sőt, némelyek még akkor se, az ő idejében azonban a
piac ezeket még nem respektálta.
1. Négy porcelán papírkép helyszíni XRF elemzése
A képek felületét több ponton mértük roncsolásmentes kémiai
elemzéssel, röntgenfloureszcens spektrometria (XRF) segítségével,
Thermo Scientific Niton Xl3t GOLDD+ típusú kézi, hordozható
készülékkel (Ag-anódos, 50 kV-os röntgencső, LDD detektorral, 170
keV felbontással). Minden mérés 120 másodpercig tartott, négy
energiaszűrőt használva (Main, Low, High, Light - 30 sec. /
szűrő). A mérési felületek 8 vagy 3 mm-es (a készülék beállításai
között választhatóan) átmérőjű kőrnek megfelelő területek voltak.
Minden fotó esetében elemeztük az alap papírt, valamint a
fotópapírt, majd ezeket követően a fénykép legsötétebb területeit.
Célunk a képek közötti esetleges kémiai összetétel különbségek
megtalálása volt, ami hasznos információul szolgálhat az adott
fénykép készítéstechnikájához.
A négy kép közül egy francia és három magyar eredetű, aminek az
XRF elemzési adatait az alábbi táblázat mutatja. (még nincs fent)
Főbb megállapítások között említhető, hogy a francia kép nem
tartalmaz ólmot, azaz sem az alap papír, sem a fotópapír fehér
része nem ólomfehéres, hanem kevés bárium (kb. 0,5 %) mérhető, ami
barium fehér használatára utalhat (BaSO4), amit megerősít a
kimutatott kén is. Az összes többi esetben (magyar képek)
ólom és bárium egyaránt mérhető jelentős mennyiségben a
felületeken, ami együttes ólom- és bárium fehér használatára
mutathat. Az ezüst olyan finom eloszlásban vagy olyan vékonyan
lehet a felületeken, hogy ennek mennyisége a kézi XRF technika
kimutatási határa alatt van, így csak annyi mondható el (ami az
adott kimutatási határból jön), hogy az ezüst kevesebb, mint kb.
pár század % átlagosan. A magyar képek esetében a jelentős
ólomtartalom is ronthat ezen a helyzeten, hiszen az ólom jól
elnyeli a környező elemektől származó jeleket (karakterisztikus
röntgensugárzást). A fekete felületeken lévő plusz ezüst
mennyiség azonban jól látható a nagyított spektrumokon, ahol az
ezüst-anódos röntgencső miatti és ezért a mindig jelenlévő
Ag-csúcsnál kissé intenzívebb csúcs jelenik meg, ami az alábbi
ábrán látható. A kék spektrum a fehér papír, a piros spektrum a
fekete felület XRF spektruma. Itt egyben az arany csúcsok is jól
látszódnak a fekete felület mérési helyénél, ami aranysók
használatára utal az ezüstsók mellett.
Budapest,
2018-06-13
May Zoltán, PhD.
2. Országh Antal fényképek infravörös (IR) spektroszkópiai
vizsgálata
A vizsgált minták:
MNM20181_1 magyarországi műteremből származó
minta (MNM)
FBfrancia1 franciaországi
műteremből származó női portré
FBfrancia2 franciaországi
műteremből származó gyerekportré
Fourier transzformációs infravörös spektroszkópia (FTIR):
A karakterisztikus rezgési frekvenciák mérésén alapuló infravörös
és Raman-spektroszkópiai technikák egyszerre alkalmasak szerves és
szervetlen eredetű – műtárgyakban általában heterogén keverékként
jelen lévő − anyagok gyors és megbízható azonosítására. A teljesen
roncsolásmentes, semmilyen mintaelőkészítést nem igénylő Raman
mikroszkópia, illetve az ugyancsak roncsolásmentes FTIR
mikroszkópia vagy a teljes reflexión alapuló ATR (Attenuated Total
Reflection = csillapított teljes reflexió) IR technika –
gyorsaságának, egyszerűségének, nagy szelektivitásának és jó
érzékenységének köszönhetően − az utóbbi években a kulturális
örökségvédelmet célzó vizsgálatok hatékony eszközei lettek
(Caggiani et al. 2016; Ropret et al. 2014). Az IR vizsgálatok a
fényképek külső védőrétegének meghatározására irányultak. Első
lépésként a teljesen intakt IR mikroszkópiás eljárással
monitoroztuk a fényképek felületét (UMA 600 mikroszkóp rendszerrel
ellátott Varian Scimitar 7000 spektrométer). Részletesebb
vizsgálatokhoz az ugyancsak roncsolásmentes ATR technikát
használtuk. A spektrumok felvétele egy MCT (higany-kádmium-tellur)
detektorral ellátott Varian Scimitar 2000 Fourier Transzformációs
infravörös (FTIR) spektrométerrel történt egyszeres reflexiójú
gyémánt ATR („Golden Gate”) kiegészítő használatával. A minta és
az ATR kristály közötti érintkezést nagyon kis nyomással (~10cN.m
nyomatékkal) valósítottuk meg, ami nem hagyott semmilyen nyomot a
mintán. A spektrumokban a 2300-1900 cm-1 közötti hullámszám
tartomány a gyémánt ATR optikai elem elnyelése miatt nem
értékelhető; általában ebben a hullámszám tartományban nincsenek
szignifikáns sávok, így ez a kiértékelést nem befolyásolja. Az ATR
spektrumok sávintenzitását minden esetben korrigáltuk (ATR
korrekció), így a színképek összevethetőek transzmissziós mérési
technikával készült referencia-színképekkel.
Mikroszkópos FTIR vizsgálat
Vizsgálati eredmények:
Az FTIR mikroszkópos mérések az ún. transzflexiós módban
készültek: a belépő IR fénynyaláb egy részlegesen transzparens
bevonatról reflektálódik, azaz a mért színképnek mind reflexiós,
mind transzmissziós jelleget mutat.
Mindkét spektrumon a reflexiós sávok (derivált sávalakkal)
dominálnak. Reflexiós sávoknál az elnyelési sáv csúcsértéke
általában az inflexiós pontnak felel meg; mindkét esetben ezeket a
sávokat cellulóz-nitráthoz (lőgyapot, kollódium fő alkotója)
rendelhetjük. Az FBfrancia2 spektrumban abszorbancia jellegű sávok
(2955, 2872, 1474, 1567, 1149 cm-1) is jelentkeznek utalva egy
vastagabb transzparens fedőréteg jelenlétére.
A további vizsgálathoz az ATR technikát alkalmaztuk. Az
általunk használt egyszeres reflexiójú gyémánt ATR kristály ~2
mikrométer behatolási mélységet tesz lehetővé, azaz a mintánk
felszínéről ilyen mélységben kapunk információt.
Összegezve:
A magyar műteremben készült MNM20181_1 kép bevonata az IR
spektrumok alapján egy vékony zselatin, amibe valószínűleg
Pb-acetátot kevertek. A spektrumokon a cellulóz-nitrát sávjai
dominálnak.
A franciaországi műterem képeinél (FBfrancia1 és FBfrancia2) a
fedőréteg vastagabb és a spektrumok alapján sellakkot
azonosítottunk. Spektrumkivonások után itt is kimutattunk
zselatint, illetve kisebb mértékben cellulóz-nitrátot (kollódium).
Irodalom:
M.C. Caggiani, A. Cosentino, A. Mangone (2016) Pigments Checker
version 3.0, a handy set for conservation scientists: A free
online Raman spectra database, Microchemical Journal, 129, 123–132
P. Ropret and J.M. Madariaga (2014) Applications of Raman
spectroscopy in art and archaeology, Journal of Raman
Spectroscopy, 45, 985-992
B. Cattaneo, D. Chelazzi, R. Giorgi, T. Serena, C. Merlo, P.
Baglioni (2008) Physico-chemical characterization and conservation
issues of photographs dated between 1890 and 1910, Journal of
Cultural heritage, 9, 277-284
Mihály Judith, PhD.
3. Rekonstrukció
.
Előzetes
kísérleti darab, Országh-féle módszerrel készítve Venczel
Attila által
Országh Antal (1821-- 1878), képzőművész, irodalmár 1848-al kapcsolatos párizsi emigrációja idején, 1855-ben tanult meg fényképezni a Párizsba látogató Simonyi Antaltól. Ezután megismerkedett az 1853-ban nyilvánosságra került pannotípia módszerrel is, amelynek egyik lépése a kollódiumos képréteg áthelyezése az üveghordozójáról egy másik hordozóra. Ez felkeltette az érdeklődését és kísérletezni kezdett, többféle próbálkozás után 1857 elején sikert ért el, megszületett a franciául email, magyarul porcelán papírkép nevű eljárása.
Az eljárás során nedves kollódiumos eljárással készült negatívképet optikai rendszeren (pl.: fényképezőgép) keresztül másol ugyanilyen anyagra és az így keletkezett pozitívképet üveghordozójáról levonva, egy porcelán papírnak nevezett anyagra helyezi át. Ezen a papíron zselatinból és a benne szuszpendált bárium-szulfát pigmentből álló bevonat van ami megfelel a későbbi fotóanyagoknál (mindmáig) szereplő baritrétegnek. Eljárása a korabeli albuminpapíros módszernél jóval tartósabb, fekete-fehér képet eredményezett és ellentétben a kimásolópapírokkal alapesetben módot adott a negatívétól eltérő méretű papírkép készítésére is, így évtizedekkel előzte meg a korát.
A műszeres vizsgálatok eredményei is megerősítették, hogy a készítés módja a fenti lehetett. A szervetlen anyagok kimutatására alkalmas XRF (röntgen fluoreszcenciás spektroszkópia) báriumot (barit réteg bárium-szulfátja) ezüstöt és aranyat (képalkotó anyag, aranyszínezett ezüst) illetve a magyarországi darabokban ólmot (ólomfehér pigment a baritrétegben) talált. A szerves anyagokat kimutató FTIR (Fourier transzformációs infravörös spektroszkópia) zselatint (baritréteg kötőanyaga) nitro-cellulózt (kollódium) illetve sellakot (a franciaországi képek védőbevonata) és zselatint mint a magyarországi képek védőbevonatát. Ezenkívül ólom-acetátot, ami az aranyszínező oldat1 egyik receptúrájának összetevője, amit például kollódiumos kimásolópapírnál (celloidin) is használtak.
Kép francia1.: A. képszél B. kartonszél (bevonat nélküli);
Kép francia 2.: C. képszél D. kartonszél baritréteges
Ormos József fotókonzervátornak és Cs. Lengyel Beatrix fotótári osztályvezetőnek, Magyar Nemzeti Múzeum,
May Zoltán PhD és Mihály Judith PhD kutatóknak, Anyag- és Környezetkémiai Intézet Természettudományi Kutatóközpont, Magyar Tudományos Akadémia,
Csorba Csilla művészettörténésznek a Petőfi Irodalmi Múzeum Ország(h), város, híres ember című kiállítás (PIM, 2018) kurátorának, és Országh monográfusának,
Farkas Zsuzsa művészettörténésznek, Magyar Nemzeti Galéria,
Venczel Attila fotóművésznek, a történeti fényképészeti eljárások szakértőjének,
Sándor Tibor osztályvezetőnek és Nagy Zita gyűjteménykezelőnek, Fővárosi Szabó Ervin könyvtár Budapest gyűjteménye,
Professor Dusan C Stulik, Phd, a Getty Conservation Institute nyugdíjas vezető kutatójának,
Párizsi Szabadalmi Hivatalnak (INPI, Institut national de la propriété industrielle)
és az NKA-nak a projekt támogatásáért.
(Elnézést, ha valakit kihagytam)
Szakirodalom
MOITESSIER, Albert, La photographie appliquée aux recherches micrographiques, Párizs, 1866,
EDER, Josef Maria, Geschichte der Photographie, Ausführliches Handbuch, l. kötet, l. rész, 4. kiadás. Halle, Knapp W., 1932. Knapp, W. Halle.
EDER, Josef Maria, Die Photographie mit dem Kollodiumverfahren, Ausführliches Handbuch. 4. kötet, 3. rész, 1927, Knapp, W. Halle.
EDER, Josef Maria, Die photograpischen Copirverfahren mit Silbersalzen. Die photograpischen Copirverfahren ohne Silbersalzen Das pigmentverfahren und die Heliogravure, Die photograpischen Copirverfahren mittels Mangan--, Cobalt--, Cerium--, Vanadium--, Blei- und Zinn-Salzen und Asphalt, Ausführliches Handbuch 4. rész , 2. kiadás., 1900, Knapp, W. Halle.
HENDRIKS, Klaus B. szerk., Fundamentals of Photograph Conservation: A Study Guide, 1991,
Lugus, Toronto
MOLLER Miklós, Vénygyűjtemény műkedvelő és szakfotográfusok számára. 1894, Markovits és Garai, Budapest.
MOLLER Miklós szerk., Fényképészek Zsebkönyve, 1896, Fényképészeti értesítő, Boldogasszony
KINCSES Károly, MUNKÁCSY Gyula, Hogyan (ne) bánjunk (el) régi fényképeinkkel?, 2000, Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét
REILLY, James M., Care and Identification 19 th Century Photographic Prints, G2S, 1986,
Kodak, Rochester
NADEAU, Luis, Enciklopediae of Printing Photographic and Photomechanical Processes A-L. M-Z. 2. kötet, 1989, Atelier Nadeau, Fredericton, Canada
CHIESA, Gabriele, GOSIO, Paolo, Dagherrotipia, Ambrotipia, Ferrotipia. Positivi unici e processi antichi nel ritratto fotografico, Brescia, 2012
Römpp Vegyészeti Lexikon, Müszaki Kiadó, Budapest, 1983
SOR Zita – ORMOS József – CS. PLANK Ibolya. Fényképgyűjtemények állományvédelme. Múzeumi Állományvédelmi Program. Budapest. 2008.
FARKAS Zsuzsa, Festő-fényképészek, 1840–1880, Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét, 2005
E. CSORBA Csilla -- SIPŐCZ Mariann, Arany János és a fényképezés, Országh Antal fotográfus (1821–1878) pályaképe, 2019, PIM, Budapest
INTERNET
STULIK, Dusan -- KAPLAN, Art, The Atlas of Analytical Signatures of Photographic Processes, 2013
http://www.getty.edu/conservation/publications_resources/pdf_publications/atlas.html
Graphics Atlas (IPI)
Luminous Lint
http://www.luminous-lint.com/app/home/
Történeti Fotóeljárások Magyarországon
http://fotomult.c3.hu/index.html
ARCHALTFOTOKONZERV honlap
Alternativ/historikus fotoeljárások, fotokonzerválás.
Archaltfotokonzerv Blog
Lábjegyzetek
1E. CSORBA Csilla -- SIPŐCZ Mariann, Arany János
és a fényképezés, Országh Antal fotográfus (1821–1878) pályaképe,
2019, PIM, Budapest, 53-54.p. https://library.hungaricana.hu/hu/view/ORSZ_PIMU_090/?pg=0&layout=s
2Magyar életrajzi lexikon
https://www.arcanum.hu/en/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-eletrajzi-lexikon-7428D/s-778D5/simonyi-antal-77B29/
3Pannotípia, kollódiumos direktpozitív. A
pannotípia fekete viaszosvászon hordozóra készült (erről kapta a
nevét is). Üveglemezről, savas vízben, átúsztatva vitték át az
előhívott kollódium réteget. A vászon átnyomódó szerkezetéről
ismerhető fel. 1853-tól volt forgalomban, mások eredményeinek
felhasználásával a Wülff & Co. cég találta fel. Bővebben
http://archfoto.n1.hu/klexframe.html: #Pannotipia
ARCHALTFOTOKONZERV, Fototechnikatörténeti (Egészen) Kis Lexikon
4Délibáb 1856. dec. 14. 50. sz. 603-604 p.
5Le Gray kísérletei után az eljárást Frederic
Scott Archer dolgozta ki, és publikálta 1851-ben. Tükörüveglapra
(plánüveg) kollódiumot (alkohol és éter keverékében oldott
kollódiumgyapot) öntöttek fel, melyben előzőleg különféle (főleg
jód) sókat oldottak fel. Mikor a réteg kissé megszikkadt,
érzékenyítették ezüst-nitrát savanyított oldatával. Még nedvesen a
fényképezőgépbe helyezték, exponálták, előhívták. A hívás végéig
nem volt szabad megszáradnia ezért mindig közvetlenül a
felvétel előtt kellett elkészíteni az anyagot. Előhívásra
vasszulfát, vas-oxalát vagy pirogallol hatóanyagú savas hívót
használtak. Fixálása kálium-cianid, nátrium- vagy
ammónium-tioszulfát oldatában történt. Ezután mosták, szárították.
Sérülékeny rétegoldalát védendő, azt gyakran lakkal fedték be.
Bővebben: http://archfoto.n1.hu/klexframe.html
#Kollodiumos_nedves ARCHALTFOTOKONZERV, Fototechnikatörténeti
(Egészen) Kis Lexikon
6Louis Desiré Blanquart-Evrard (1802-1872)
mutatta be 1850-ben és az 1930-as évek végéig volt - különböző
változatokban - kereskedelmi forgalomban. Vékony jó minőségű
papírt vontak be kloridsós albuminnal. (Az albumin hosszas
előkészítéssel, tojásfehérjéből készült.) Miután megszáradt,
eltették és csak felhasználás előtt (nem volt tartós)
érzékenyítették savanyított ezüst-nitrát oldaton úsztatással.
Kimásolópapír volt, így napfényen, másolókeretben másolták. Kissé
túl sötétre kellett exponálni. Megvilágítás után mosták, színezték
(arany- vagy/és platinaszínező), fixálták, mosták, kartonra
kasírozták (még nedvesen) majd hidegen vagy melegíthető
simítógéppel szárították. Bővebben: http://archfoto.n1.hu/kislex.html#Albumin
7Leírása:http://archfoto.n1.hu/klexframe.html
#Kollodiumos_direktpoz ARCHALTFOTOKONZERV, Fototechnikatörténeti
(Egészen) Kis Lexikon
8Leírása:http://archfoto.n1.hu/klexframe.html
#Dagerotipia ARCHALTFOTOKONZERV, Fototechnikatörténeti (Egészen)
Kis Lexikon
9Másnéven kalotípia. Leírása:http://archfoto.n1.hu/klexframe.html
#Talbotipia ARCHALTFOTOKONZERV, Fototechnikatörténeti (Egészen)
Kis Lexikon
10The Photographic Journal, No. 36. November
1855, 251-252.
11Délibáb 1856. dec. 14. 50. sz. 603-604 p
12Henri de la Blanchere, Répertoire
encyclopédique de photographie, Párizs 1862. 379 p
13Henri de la Blanchere, Répertoire
encyclopédique de photographie, Párizs 1865. 127 p, Ismerteti
Ország 1865-ös szabadalmát, de mint a Moitessier féle eljárás
továbbfejlesztését. Nincs forrásom arról, hogy Országh ismerhette
e Moitessier eredményeit 1857-ben.
14Délibáb 1857. március 8. 10. szám 125-126
p
15Albert Moitessier, La photographie appliquée
aux recherches micrographiques, Párizs, 1866, 318 p
16A pozitívanyagok 1841-től egész a XIX/XX.
századfordulóig, ezüst-klorid érzékenyítésű, szabad ezüst-nitrátot
is tartalmazó úgynevezett kimásolóanyagok voltak, a kép
közvetlenül a fény hatására jelent meg rajtuk. Ettől eltérő
működésűek az úgynevezett előhívóanyagok ezeknél a fényérzékeny
anyagban a megvilágítás hatására csak látens kép alakul ki és ez
csak az előhívás művelete révén válik láthatóvá. A kép rögzítése
mindkét esetben nátrium-tioszulfát oldatában történik. A
kimásolóanyagokban lévő nagyon finom eloszlású, könnyen oxidálódó
fotolitikus ezüst tartósítása általában nemesfém bevonatot
eredményező arany- vagy/és platinaszínezéssel történt. Az
előhívóanyagoknál csak ritkán alkalmaztak ilyen tartósítóeljárást.
17Ólomfehér, bázisos ólom-karbonát, kremsi fehér,
cerussa, 2 PbC03. Pb(OH)2. M 775,67. Fehér, vízben oldhatatlan,
nehéz, mérgező por, d 6,7...6,86. Fényálló ugyan, de levegőn
hosszabb idő után hidrogén-szulfid hatására fokozatosan megsárgul,
majd megbarnul. Savakkal és alkáliákkal szemben nem állandó. Az ~
nek lenolajjal keverve, pigmentként különösen nagy a
fedőképessége; ~ -pótlékként esetleg ólom-szulfát jön számításba.
A festőművészetben az ~et mákolajjal elkeverve kremsi fehérnek
nevezik. Előáll.: Ólom-oxidot és/v. finomeloszlású ólmot vízben
szuszpendálnak, ecetsavat adnak hozzá, és a szuszpenzión levegőt
és szén-dioxidot fújnak keresztül, erre ~ válik ki. Römpp
Vegyészeti Lexikon, Müszaki Kiadó, Budapest, 1983, 516p
18E. Csorba Csilla, Az Arany család fényképésze
Országh Antal (1821–1878), 64p. 2019, PIM https://library.hungaricana.hu/hu/view/ORSZ_PIMU_090/?pg=0&layout=s
19Kincses Károly, Papír porcelánkép
http://fotomult.c3.hu/pozitiv/papir-porcelankep/index.html
„anyagi nehézségei támadtak, így egy befektető csoport (Sztupa
György, Kozmovszky Antal és Tacsocsik Péter) részvénytársaságot
hozott létre, hogy a papír porcelánképeket minél szélesebb körben
ismertté tegye. A részvénytársaságnak Pesten, az Egyetem tér 3.
sz. alatti Klenovits-házban (Majer Sándor), Bécsben, Győrben,
Debrecenben (Müller Lajos), Szegeden (Landau Alajos) voltak
fiókműtermei. Müller 1863 őszén a Hortobágy című lapban ezt írja:
„a Pesten létező porcelánfényképészeti társulat tagja, miáltal
képesítve van a még kevésbé ismert porcelán-képekre." Landau 1863
tavaszán így hirdet: „a régi modor szerint készült vizitkártyából
12 darabot 5 forintért, míg az új modorú, ún.
pocellán-fényképekből 9 forintért 12 darabot ad. A porcellán
fényképeket az országosan ismert modor szerint készíti, igen
finomak és fényüket nem veszítik el." (Szegedi Híradó, 1863. 21,
48, 55.)”
20Manuel Bibliographique du Photographe Français,
Paris, 1862, 14p. „Le Collodion transporté sur fond blanc et sur
fond noir, procédés complétement perfectionnés par ANTOINE
D'ORSZAGH (ORSAGUE), Paris, 18, rue de l'Odéon (autographié par
l'auteur.)-Paris, lith. de Lacour et de Guérin, 1858, in-8.”
21ARCHALTFOTOKONZERV, Fototechnikatörténeti
(Egészen) Kis Lexikon, Emulziós Kimásolópapír http://archfoto.n1.hu/klexframe.html
l#Emulzios_Kimpap