Kislexikon  Szótárak  Agnoszkáló táblázat  | Vegyszerismertető | Receptek Petőfi dagerrotípia  Dagerrotip ötvösjelek  |   Dagerrotip lemezméretek  |  Dagerrotip installációk és konzerválás  |  Dag. konzerválástörténet  |  Üveglemezméretek  Vizit és más kártyaméretek Analóg vég | Forte Linkek  |  Irodalomjegyzék |  Magyar-magyar fotószótár  | Időrendi tábla  |   Korai magyar nyelvű fototechnikai szakszövegek   Fotók interneten |  Publikációs lista  | Főmenü   | Blog | E-mail | English menu |



Flesch Bálint: „image transfer”

Hajdú József – Transzfer, kiállítás  2024. február 8. – 2024. március 31.
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ - 8F Galéria, falszöveg.



A képeken szereplő jelenséget „image transfer” néven ismeri az angol nyelvű fotóműtárgy-védelmi szakirodalom, a fotográfiai szakirodalomban pedig olyan alternatív eljárások esetében használják, amelyeknél a fotográfiai kép valamely művelet során eredeti hordozójáról egy másikra kerül át. A jelenség legismertebb változatánál egy platinotípia eljárással készült fénykép képe jelenik meg egy vele érintkező papírlapon, katalizációs folyamat eredményeként. Ez eddig egyszerű is lenne, de mikor megvizsgáltuk az albumban szereplő fényképeket, kiderült, hogy ezek nem platinotípiák, hanem celloidin papírok.


A celloidin fotópapír az 1860-as években került használatba, az évtized végén már gyárban is készült, és az 1920-as évek végéig használták széles körben. Az „emulziós” kimásolópapír, ezüst-klorid fényérzékeny anyaga némi ezüst-nitrát társaságában kollódiumban eloszlatva kerül a papír hordozójára. A hordozó és a fényérzékeny réteg között barit réteg van, ez általában zselatinban eloszlatott bárium-szulfátot tartalmaz és a fénykép felületét, alapszínét adja (többek között).


Próbáltuk megfejteni, hogy a celloidin miért produkálja a platinotípiára jellemző jelenséget: kapaszkodónak az tűnt, hogy tartósító színezésére platinát (és/vagy aranyat) használtak. Hogy a konkrét kópiákban van-e platina, azt XRF (röntgensugaras fluoreszcens spektroszkópia) segítségével lehetett megvizsgálni. Az első elemzés egy kézi készülékkel történt, ez nem hozott pozitív eredményt, aminek oka a felmért területen lévő anyag túl kis mennyisége, a készülék nem optimális típusa, beállítása lehetett. Ezt az eszközt elsősorban képzőművészeti anyagok tanulmányozására használták. Ezután jött a Covid-19, és a kollégákkal a kapcsolat megszakadt.


Mire újra visszatérhettünk a Festményvizsgálati Labor műtermébe, ahol szívességből végezték a méréseket – ezúton is köszönjük! –, már egy új, szkennelő XRF spektroszkóp is volt, ami végül kimutatta a platinát a fotóban. Innen már világos volt a helyzet, erről már van szakirodalom is. Amire szükség is volt, mivel a transzferkép vizsgálata következett, de a további analízishez szükséges eszközök nem voltak hozzáférhetőek számunkra e projekt keretei között. Az újabban előkerült írásokban a különböző teóriákat taglalták, és a legvalószínűbbnek az látszik, hogy a platinaszemcsék erős katalitikus hatására színeződnek el a cellulózszálak a hosszú ideig tartó érintkezés során. A transzfer keletkezése nem jár anyagfelhasználódással a képben, így a jelenség akárhányszor megismétlődhet. A szoros érintkezés, a magas hőmérséklet és nedvességtartalom sietteti az általában évekig tartó folyamatot.


Fontosabb szakirodalom:


Dusan STULIK, Art KAPLAN, Platinotype, The Atlas of Analytical Signatures of Photographic Processes, 2013

https://www.getty.edu/conservation/publications_resources/pdf_publications/pdf/atlas_platinotype_corrected.pdf (Magyar fordítása megjelenésre vár)


Jennifer K. HERRMANN, Sara SHPARGEL, Lauren M. VARGA, Karen GASKELL, and Mark ORMSBY, “The Phenomenon of Platinum Print ‘Image Transfer’

to Adjacent Papers,” in Platinum and Palladium Photographs: Technical History, Connoisseurship, and Preservation, ed. Constance McCabe

(Washington, D.C.: American Institute for Conservation of Historic and Artistic Works, 2017), 232–249.


A szövegben előforduló szakkifejezések magyarázata megtalálható az archfoto.n1.hu/klexframe.html oldalon,